Weer rijdend met APK

Stel hier je vraag of post je oplossing voor een technisch probleem met de 155.

Re: Achteras revisie en weer rijdend maken.

Berichtdoor WhizzMan » wo 04 mei, 2011 23:00

Ik wil je niet bang maken, maar als je een motor lang in dezelfde stand laat staan, kan het rubber van de riem ook "hard worden" in die stand. Dat betekent dat de riem toch zwakker kan worden daardoor. Hij heeft nu al een paar keer gelopen, dus vergaan was hij niet. Ik zou het alleen niet te lang uitstellen en er op gokken dat het wel mee zou vallen.
WhizzMan
 

Re: Achteras revisie en weer rijdend maken.

Berichtdoor Martin » do 05 mei, 2011 20:59

Goed dat je het zegt. Nu zit ik nog even te klungelen met de draagarm. Ik denk dat ik zaterdag toch maar de veerpoot eronderuit haal. In het verleden is het mij wel gelukt zonder de veerpoot te verwijderen. Als ik dan toch de veerpoot verwijder, kan ik ook de demper vervangen. Dat betekent wel weer dat ik rechts ook aan de slag moet.
Avatar gebruiker
Martin
 

Re: Achteras revisie en weer rijdend maken.

Berichtdoor WhizzMan » zo 08 mei, 2011 12:01

Ik haal de veerpoot echt nooit los. Als de boel in de weg zit, kan je de fusee van de veerpoot afhalen.
WhizzMan
 

Re: Achteras revisie en weer rijdend maken.

Berichtdoor Martin » zo 08 mei, 2011 22:58

Ik ben er nog steeds niet achter wat de handigste methode is ondanks dat ik al een paar keer een draagarm heb vervangen. Uiteindelijk heb ik toch de oude demper er weer ondergezet, omdat ik geen goed gereedschap heb om de veerpoot te demonteren. De draagarm zit er in iedergeval onder.
Avatar gebruiker
Martin
 

Re: Achteras revisie en weer rijdend maken.

Berichtdoor WhizzMan » di 10 mei, 2011 17:39

Martin schreef:Ik ben er nog steeds niet achter wat de handigste methode is ondanks dat ik al een paar keer een draagarm heb vervangen. Uiteindelijk heb ik toch de oude demper er weer ondergezet, omdat ik geen goed gereedschap heb om de veerpoot te demonteren. De draagarm zit er in iedergeval onder.


Ik heb (van mijn sleutelmaatje) een hydrolische veerpootpers staan. Dat helpt om veerpoten te kunnen wisselen.

Om draagarmen te wisselen doe ik het volgende:

Op de 2-koloms brug zetten.

Met de luchtsleutel wiel er af. Vervolgens met de luchtsleutel de bout onderop het koppelstangetje van de stabilisatiestang los. Daarna met de luchtsleutel de 4 bouten onderop het subframe waar de draagarm mee vast zit losmaken. Als laatste de bout door de onderkant van de fusee losmaken met de luchtsleutel en een ringsleutel. Hierna zet ik of een kogelvork tussen de fusee en de draagarm (als de arm afval is), of ik zet een bijteltje tussen de gleuf in de fusee en met een bandenijzer probeer ik dan de kogel uit de fusee te drukken. Eventueel wat klappen bovenop de draagarm helpen ook om de draagarm er af te krijgen.

Hierna vervang ik het hele koppelstangetje. Ze kosten niet veel en de ellende die je hebt om ze alsnog te vervangen wil je niet. Je kan er nu prima bij en het is weinig extra moeite.

Als voorbereiding om de arm terug te zetten, draai ik de bouten eerst een keer "los" in de arm. Vaak zit er zink in de schroefdraad van de nieuwe draagarm en je wilt wel dat je bouten er soepel in passen. Eventueel kan je er wat WD40 of zo op spuiten. Gebruik geen bouten met beschadigde schroefdraad maar koop originele nieuwe. De maat en de staalkwaliteit is belangrijk en iets uit de bak bij de DHZwinkel gaat niet voldoen.

Om de arm terug te zetten, schuif ik eerst de arm ongeveer op z'n plek. Ik zet hem nog niet met de kogel in de fusee. Als eerste pak ik de langste bout; de binnenste bout achterop. Ik druk het deel van de draagarm op z'n plek door een bandenijzer tussen de stabilisatorstang en de draagarm te zetten. Dit is nogal een lastig klusje en het kost me vaak wel een aantal pogingen voor ik de bout recht in de schroefdraad heb zitten. Draai de bout een goed stuk aan, maar niet helemaal. Je moet nog met de draagarm kunnen schuiven om de andere gaten op hun plek te krijgen. De volgende bout die ik aandraai is de op een na langste. Ook hier gebruik ik een bandenijzer om het gat goed voor de bout te krijgen. Wees voorzichtig met wat je als hefboompunt gebruikt hiervoor, als je iets verkeerds pakt of uitschiet, kan je van alles beschadigen. De laatste 2 bouten zijn nu als het goed is makkelijk. Eventueel kan je met een hamer of iets dergelijks de draagarm nog wat schuiven. Als laatste zet ik de fusee weer op de kogel. Of ik trek de arm naar beneden met een stuk touw met een lus er aan, of ik haal de veerpoot los. In het laatste geval maak ik de veerpoot los met een stuk hardboard tussen de fuseehoes en de draagarm, zodat de hoes niet beschadigd. Daarna zet ik eerst de fusee op de kogel en zet daarna de 2 bouten tussen de fusee en de veerpoot weer terug. Het touw wat ik eerder noemde is daar eventueel ook voor te gebruiken. De bout op het koppelstuk tussen de stabilisatiestang en de draagarm zet ik terug door wat gewicht (assteun) onder de fusee te zetten zodat de draagarm de rubbers van het koppelstangetje aandrukt.
WhizzMan
 

Re: Achteras revisie en weer rijdend maken.

Berichtdoor Martin » di 17 mei, 2011 20:17

Ondertussen weer iets verder. Alle bouten van de draagarm aangedraaid en de auto weer op de wielen gezet. Daarna de achterkant opgekrikt en een paar bokjes er ondergezet om de tweede handremkabel te plaatsen. Ik had eerst bij de automaterialenzaak een te korte kabel gekregen. Vandaar dat er nog een kabel onder moest. Daarna de handrem afgesteld.
Op het APK-lijstje stonden ook nog de ruitensproeiers. Toch nog even gekeken of ze echt zo verkeerd stonden afgesteld. Hendel naar me toehalen: niks!. Eerst maar eens het koelvloeistofvaatje losschroeven zodat ik deze opzij kan leggen. Daarna het stekkertje van de ruitensproeierpomp gestrokken. Ik zie er niks vreemd aan. De multimeter vervolgens aangesloten en zo neergezet dat ik deze vanuit de auto kon aflezen. Als ik de hendel naar mij toehaal, geeft de meter netjes spanning aan. Dat is dus niet het probleem. Ik had nog een reservetankje met pomp. Die even snel op het stekkertje aangesloten en het losse tankje gevuld met water. Inderdaad: die spuit. Helaas zit één aansluitlip van dit reservepompje los. Het wachten is nu op een vervangende pompje die is besteld. Het oude pompje heb ik verwijderd en die bleek verrot van binnen.
Avatar gebruiker
Martin
 

Re: Achteras revisie en weer rijdend maken. Deel 2

Berichtdoor Martin » za 25 jun, 2011 18:30

Tijd voor een update. De achteruitrijverlichting werkt weer. Ik heb de schakelaar in de versnellingsbak vervangen en bij de zekeringskast een doorverbinding gemaakt. Uiteraard loopt de stroom nog wel via de zekering. Vrijdag heb ik de auto laten keuren bij de garage. Opnieuw een lijstje meegekregen, dus moet nog even verder sleutelen. Het afstellen van de rechterkoplamp gaat moeizaam en zit op of over de grens van 4%. Het beste is om die te vervangen. Verder: ondertussen is er een hoes van het stuurhuis gescheurd. Die moet ook vervangen en volgens de monteur is daar moeilijk bij te komen. De uitlaat moet nog gasdicht worden gemaakt. Zelf ontdekte ik voordat ik hem wegbracht dat de spiegels niet goed verstelbaar zijn. Ik had gedacht dat deze handbediende spiegels minder problemen zouden geven, maar bij de rechter zit de verstelling vast en de linker juist los. Verder zijn 3 van de 4 banden beschadigd. Ik had een setje velgen met banden gekocht, vooral voor de velgen waarvan ik dacht dat de banden nog goed genoeg waren. Echter zijn drie van de 4 afgekeurd vanwege beschadigingen. Ruitenwissers zijn waarschijnlijk teveel versleten. Kortom: ik ben nog even bezig.
Avatar gebruiker
Martin
 

Re: Achteras revisie en weer rijdend maken. Deel 2

Berichtdoor WhizzMan » za 25 jun, 2011 19:23

Martin schreef:Tijd voor een update. De achteruitrijverlichting werkt weer. Ik heb de schakelaar in de versnellingsbak vervangen en bij de zekeringskast een doorverbinding gemaakt. Uiteraard loopt de stroom nog wel via de zekering. Vrijdag heb ik de auto laten keuren bij de garage. Opnieuw een lijstje meegekregen, dus moet nog even verder sleutelen. Het afstellen van de rechterkoplamp gaat moeizaam en zit op of over de grens van 4%. Het beste is om die te vervangen. Verder: ondertussen is er een hoes van het stuurhuis gescheurd. Die moet ook vervangen en volgens de monteur is daar moeilijk bij te komen. De uitlaat moet nog gasdicht worden gemaakt. Zelf ontdekte ik voordat ik hem wegbracht dat de spiegels niet goed verstelbaar zijn. Ik had gedacht dat deze handbediende spiegels minder problemen zouden geven, maar bij de rechter zit de verstelling vast en de linker juist los. Verder zijn 3 van de 4 banden beschadigd. Ik had een setje velgen met banden gekocht, vooral voor de velgen waarvan ik dacht dat de banden nog goed genoeg waren. Echter zijn drie van de 4 afgekeurd vanwege beschadigingen. Ruitenwissers zijn waarschijnlijk teveel versleten. Kortom: ik ben nog even bezig.


Stuurhuishoezen zijn niet zo moeilijk bij de 155. De laatste had ik binnen een uurtje gewisseld. Ik weet niet wat die monteur moeilijk vindt, maar laat hem anders een hoezen van een 145 boxer wisselen.
WhizzMan
 

Re: Achteras revisie en weer rijdend maken. Deel 2

Berichtdoor Martin » za 25 jun, 2011 22:15

Ik vermoedde zelf dat het subframe er onderuit zou moeten om er fatsoenlijk bij te komen. Dat hoeft dus niet?
Avatar gebruiker
Martin
 

Re: Achteras revisie en weer rijdend maken. Deel 2

Berichtdoor WhizzMan » zo 26 jun, 2011 14:59

Martin schreef:Ik vermoedde zelf dat het subframe er onderuit zou moeten om er fatsoenlijk bij te komen. Dat hoeft dus niet?



Nee hoor. Stuurkogel losdraaien (lekker de kant van de fusee vast laten zitten) en de klemmen van de hoes losmaken. Hoes er af trekken, nieuwe over de stuurstok schuiven en klemmen weer vastmaken. Stuurkogel weer vastzetten (als het goed is heb je gemeten hoe ver hij er op gedraaid zat voor je hem losmaakte) en borgbout er op. Voor het mooie kan je uiteindelijk nog laten uitlijnen, maar als je zorgvuldig werkt is dat vaak niet nodig.
WhizzMan
 

VorigeVolgende

Keer terug naar Technique / Techniek



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron