Weer rijdend met APK

Stel hier je vraag of post je oplossing voor een technisch probleem met de 155.

Re: Achteras revisie

Berichtdoor Martin » di 12 apr, 2011 19:51

Ja, die roest wil ik nog een keer aanpakken. Er zijn nog meer plekken achter de achterbumper aangetast. Prioriteit is op dit moment om hem weer rijdend maken. Daarna zullen andere zaken beetje bij beetje worden aangepakt.
Martin

Re: Achteras revisie

Berichtdoor Martin » za 16 apr, 2011 18:26

Het begint zowaar weer op een complete auto te lijken. Gisteren de tweede draagarm geplaatst en ook de veren zitten er onder inclusief nieuw rubber onder. Daarna was de stabilisatorstang aan de beurt. Euhh...dat wil niet met de tank op z'n plek. Gelukkig hoefde hij er niet helemaal onderuit. Met de garagekrik er onder kon ik het voorste bevestigingspunt losdraaien en de tank iets laten zaken. Nu wilde de stang er wel overeen. Alleen de benzineslang zat in de weg, dus die ook maar even losgehaald.

Vandaag alle rommel uit de kofferruimte geveegd, de tank weer aangesloten aan de bovenzijde. De grote slang, 2 leidingen, stekkers en daarna het leidinkje naar de roemruchtige nippel. Mmmh....dat wil niet lukken zo. Opnieuw de tank maar weer iets laten zakken. Eindelijk zit hij dan op z'n plek.
In de auto nog een paar zwarte kunststof interieurdelen geplaatst, de achtergordels weer vastgeschroefd en de achterbank er weer in gehangen. Het begint ergens op te lijken.

nog te doen:
-remvloeistof bijvullen en ontluchten check
- alle bouten van de wielophanging aandraaien (draagarmen + wielnaven+remklauwen) check
- remleidingen aan de tank bevestigen check
- stabilisatorstang vastzetten. (bouten zijn in bestelling) check
- veer van de remdrukbegrenzer aan stabilisatorstang bevestigen. check
- remdrukbegrenzer afstellen. check
- remschijven ontvetten. check

Overig voor de APK
- draagarm linksvoor (laten) vervangen vanwege de fuseekogel check
- koplampen weer monteren check en werking koplampverstelling controleren. check
- mistlampen voorzijde werkend maken (links werkt niet)check
- andere wielen er onder met goede banden check
- uitlaat monteren check en gasdicht maken
- ruitensproeiers afstellen
- CO moet in orde zijn. (eventueel originele chip er in)
- ruitenwissers vervangen.check
- handremkabels + afstellen. check

Onderhoud
- luchtfilter, inlegfilter vervangen.check
- motorolie en filter verversen. check
- distributieriem laten vervangen.
- benzinefilter laten vervangen.
- uitlijnen.
- wielbouten nahalen en bandenspanning controleren.check
- schoonmaken van binnen en van buiten.check
- verse benzine
- achterbumper vast zetten.check

Niks vergeten, hopelijk
Laatst bijgewerkt door Martin op za 14 mei, 2011 14:53, in het totaal 6 keer bewerkt
Martin

Re: Achteras revisie en weer rijdend maken.

Berichtdoor Martin » vr 22 apr, 2011 16:51

Hij staat in iedergeval weer op de wielen. Wat een werk. pfff..
Afbeelding
Martin

Berichtdoor Martin » di 26 apr, 2011 16:33

De koplamp linksvoor heb ik vervangen vanwege de electrische hoogteverstelling die niet werkte. Nu was het alleen proberen of deze koplamp het wel doet. Ik hoorde hem wel zoemen, maar dat zegt niet zo veel. Daarom deze opstelling maar even gemaakt met een schraagje en een stuk karton dat toevallig zwart was gespoten.
Afbeelding
stand "0"

Afbeelding
stand "3"; ja hij doet het.

Omdat de grille al was verwijderd, meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om de bumper te demonteren en op te frissen. Het lampje van de linker mistlamp is zo ook makkelijker te vervangen.
Deze bumper heb ik ooit gebruikt gekocht en daarna rood laten spuiten. Ik had wel gezien dat er wat witte strepen op het zwarte kunststof zaten, maar ik dacht die zo te kunnen weg poetsen. Helaas kwam ik er laten achter dat dat niet wilde. Ondertussen was ook de rest van het zwarte kunststof verweerd en hielp geen enkel poetsmiddel.

Afbeelding

Afbeelding
Een schoonmaakbeurt was sowieso nodig.

Afbeelding
De kentekenplaat maar even verwijderd.

Afbeelding
de eerder genoemde witte strepen.

Afbeelding
Na een grondige wasbeurt

Afbeelding
Tijd om af te plakken want ik wilde hem spuiten met "bumper spray" van Motip, kleur zwart.
Voor het afplakken heb ik speciaal tape gebruikt dat ik bij de automaterialenzaak heb gehaald. Dit werkt veel fijner dan goedkope schildertape uit de bouwmarkt.

Afbeelding
helemaal ingepakt

Afbeelding
en zwart gespoten

Afbeelding
het gedeelte waar de witte strepen zaten.

Afbeelding
Alle tape en kranten verwijderd

Afbeelding
Weer gemonteerd.

Afbeelding
Totaalplaatje zoals de 155 er nu bijstaat.
Martin

Berichtdoor Martin » di 26 apr, 2011 20:44

Ik heb hem gisteren ook gestart. Hij loopt wel, maar stationair blijft hij moeilijk lopen. Ook vind ik hem behoorlijk tikken. Ik vraag me af of er klepstoters blijven hangen of zijn het toch gewoon de injectors die ik hoor?
Martin

Berichtdoor WhizzMan » do 28 apr, 2011 9:15

Klepstoters vullen vrij langzaam. Dat zou een goede verklaring zijn voor het hakkerige stationairlopen ook. Ik zou me pas echt zorgen gaan maken als de olie op temperatuur is geweest en hij tikt daarna nog steeds.

Heb je de stationairklep met remmenreiniger schoongemaakt? Als je hem loshaalt, let op dat je de pakking niet scheurt. Als je dat toch doet, kan je met heel dun blue silicone de boel weer dichtmaken, of met een nieuwe pakking natuurlijk.
WhizzMan

Berichtdoor Rudolph » do 28 apr, 2011 16:16

Martin schreef:Afbeelding
Totaalplaatje zoals de 155 er nu bijstaat.

Gaaf.
Registro storico Alfa 155 Superturismo
Socio della Scuderia del Portello
Registro olandese Alfa 155 Q4
Rudolph

Berichtdoor Martin » do 28 apr, 2011 20:59

WhizzMan schreef:Klepstoters vullen vrij langzaam. Dat zou een goede verklaring zijn voor het hakkerige stationairlopen ook. Ik zou me pas echt zorgen gaan maken als de olie op temperatuur is geweest en hij tikt daarna nog steeds.

Heb je de stationairklep met remmenreiniger schoongemaakt? Als je hem loshaalt, let op dat je de pakking niet scheurt. Als je dat toch doet, kan je met heel dun blue silicone de boel weer dichtmaken, of met een nieuwe pakking natuurlijk.

Ik heb hem nu een langere tijd laten lopen. Eerst iets meer toeren dan stationair zodat hij bleef lopen. Hij klinkt nu wel weer goed en staat ook niet meer zo te schudden. Ook niet meer bij stationair laten lopen. Als ik hem koud start moet ik nog wel een beetje gas geven. Dat was in het verleden ook al zo. Misschien dat ik het stationair gedeelte een keer demonteer om schoon te maken. Vooralsnog laat ik het zo.
Martin

Berichtdoor WhizzMan » ma 02 mei, 2011 22:26

Dat klinkt positief. Weet je al wat je zelf nog gaat doen en waar je de rest gaat laten doen?
WhizzMan

Berichtdoor Martin » di 03 mei, 2011 20:49

Wat ik zelf nog redelijk makkelijk kan doen, doe ik zelf nog. Ik ben nu met de draagarm linksvoor aan het monteren. De APK en de laatste puntjes voor de APK laat ik waarschijnlijk bij een universele garage doen die ik al jaren ken. Blijft eigenlijk alleen de distributiewissel over. Als ik de 3 jaren aanhoud, heb ik nog een paar maanden speling.
Martin

VorigeVolgende

Keer terug naar Technique / Techniek