Weer rijdend met APK

Stel hier je vraag of post je oplossing voor een technisch probleem met de 155.

Re: Achteras revisie

Berichtdoor WhizzMan » ma 01 jun, 2009 21:10

Martin schreef:Jullie brengen mij toch weer aan het twijfelen. Ik had eigenlijk besloten om het niet te doen. Er zijn nog zoveel zaken die ik nog wil aanpakken en daar gaat ook geld in zitten. Het moet wel leuk blijven. Bovendien zag ik bij anderen de nodige problemen bij het monteren aan de vooras. Of het subframe moest bijgehammerd worden of de uiteinden staan te ver naar buiten. Beide vind ik niet zo geweldig.
Met de redelijke verse draagarmen, goede banden en op spanning, kom ik nu al veel beter weg van de rotonde dan ik lange tijd heb gehad. Zo bezien is de noodzaak voor mij niet zo groot.

Voor kan je standaard laten of een stabi van een 8V plaatsen of zo. Achter wil je dikker gaan. Een dikkere achterstabi scheelt rol en drukt in bochtenwerk je "binnenwiel" voor beter op de grond. Je hoeft niet gelijk 25 mm dikke eibachs of whiteline of zo te plaatsen, eentje van een 8V of V6 (SB zijn dikker) is een hele verbetering, zeker als je voor standaard laat.
WhizzMan

Berichtdoor Jetronic » ma 01 jun, 2009 21:31

WhizzMan schreef:
Martin schreef:Jullie brengen mij toch weer aan het twijfelen. Ik had eigenlijk besloten om het niet te doen. Er zijn nog zoveel zaken die ik nog wil aanpakken en daar gaat ook geld in zitten. Het moet wel leuk blijven. Bovendien zag ik bij anderen de nodige problemen bij het monteren aan de vooras. Of het subframe moest bijgehammerd worden of de uiteinden staan te ver naar buiten. Beide vind ik niet zo geweldig.
Met de redelijke verse draagarmen, goede banden en op spanning, kom ik nu al veel beter weg van de rotonde dan ik lange tijd heb gehad. Zo bezien is de noodzaak voor mij niet zo groot.

Voor kan je standaard laten of een stabi van een 8V plaatsen of zo. Achter wil je dikker gaan. Een dikkere achterstabi scheelt rol en drukt in bochtenwerk je "binnenwiel" voor beter op de grond. Je hoeft niet gelijk 25 mm dikke eibachs of whiteline of zo te plaatsen, eentje van een 8V of V6 (SB zijn dikker) is een hele verbetering, zeker als je voor standaard laat.

SB zijn superieur, ik zeg het al lang ;) hoewel bij de vrouwen mijn smaak wel meer richting J-lo gaat dan Kylie...

verder niets aan toe te voegen, Whizzman heeft alles gezegd... over hoe groot het verschil is tussen SB en WB stabis durf ik me niet uit te spreken...
Jetronic

Berichtdoor WhizzMan » ma 01 jun, 2009 23:05

Bij de SB is gekozen voor dikkere stabi's en wat slappere veren. Dat betekent dat je op heuvels meer comfort hebt en in bochten minder rol. Dit maakt de SB wat gezapiger qua karakter rechtdoor en wat meer pret in de bochten dan de WB. Bij de WB hebben ze, mede omdat ze de spoorbreedte ietsje omhoog hebben geschroefd met wijder uitstaande velgen en 5mm spacers, de veren stugger gemaakt en de stabi's wat dunner. Op je WB kan je dus SB stabi's zetten om de rol te verminderen en op de SB kan je WB veren zetten om hem wat stugger te maken.

Door de verhouding tussen de voor- en achterstabi te veranderen kan je de balans van de auto meer naar voren of naar achteren krijgen. De 155 is vanuit de fabriek een auto die behoorlijk onderstuurt. Dat is voorspelbaar en relatief eenvoudig te corrigeren. Als je harder door de bocht wilt en meer ervaring hebt in "snel" rijden, kan je de 155 een stuk interessanter maken door de achterkant stugger en strakker te maken, maar de voorkant standaard te laten. Je houdt dan eigenlijk alle comfort die je had maar het stuurt een stuk sportiever rond. Hoewel dit allemaal relatief kleine aanpassingen zijn, is het wel oppassen voor de onervaren en beginnende bestuurder, je hebt de 155 ineens een stuk makkelijker in het rond als je even een foutje maakt.
WhizzMan

Berichtdoor Martin » zo 05 jul, 2009 19:13

Tussendoor nog tijd gevonden om de lagerbus van een draagarm aan te brengen. Een meer uitgebreide beschrijving is te vinden op de website. klik
enkele foto's
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Martin op za 23 jan, 2010 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt
Martin

Berichtdoor Martin » do 24 dec, 2009 14:59

Zo juist even de bevestigingsplaten aangepakt.
Afbeelding
zo waren ze

Afbeelding
Bij gebrek aan een straalkast de haakse slijper met draadborstel gepakt.
O ja, safety first.

Ondertussen zijn ze in de grondverf gezet.
Martin

Berichtdoor WhizzMan » do 24 dec, 2009 22:59

Goed te zien dat je dit project weer hebt opgepakt. Volgens mij ga jij over een poosje echt een beter-dan-nieuwe 155 hebben die toch volledig origineel is.
WhizzMan

Berichtdoor Martin » za 16 jan, 2010 19:05

Zo, ben begonnen met de onderdelen aan elkaar te schroeven. Een aantal bouten wil ik nog nieuw bestellen. Verder weet ik niet precies meer waar welk beugeltje zat. Ik heb wel een voorbeeld, echter, die staat buiten in het laatste beetje sneeuw. Dat kijkt zo lastig. (haha)
even een idee hoe het gaat worden.
Afbeelding

Afbeelding
Martin

Berichtdoor Martin » zo 10 okt, 2010 14:35

Afbeelding
alle bevestigingsclips weer aangebracht en de twee leidingen gebogen en geplaatst.
Afbeelding
Nieuwe remdrukbegrenzer zwart gespoten en gemonteerd.
Afbeelding
Zelf de borgveertjes zo goed mogelijk ontroest en van pantserlak voorzien. Ik zie op de foto wel dat de verf er bij monteren er iets is afgeschraapt.
Afbeelding
Nogmaals de begrenzer.
Afbeelding
en weer onder de auto, gebruikmakend van nieuwe bevestigingsbouten.
Afbeelding

Afbeelding
Martin

Berichtdoor Q4Jan » zo 10 okt, 2010 15:18

Strak hoor, heb bijna een zonnebril nodig achter de laptop. 8-)
Q4Jan

Berichtdoor WhizzMan » ma 11 okt, 2010 12:41

Morgen rijden? ;)
WhizzMan

VorigeVolgende

Keer terug naar Technique / Techniek