airco radiateur OPGELOST

Stel hier je vraag of post je oplossing voor een technisch probleem met de 155.

airco radiateur OPGELOST

Berichtdoor alfahead » do 10 mei, 2012 12:43

Wil mijn radiateur vervangen omdat deze er wel heel erg slecht uitziet.
Nu heb ik wat verschillende leveransiers aangeschreven, de prijzen lopen nog al uiteen van 90 tot 230 euro.
Iemand al ervaring met het vervangen van deze radiateur, en wat zijn je ervaringen daarmee?
Laatst bijgewerkt door alfahead op di 03 jul, 2012 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Gehad:
33 1.7 8V
155 1.8 16V Lusso
155 Q4
Rij nu:
33 1.7 16V
155 2.0 16V S.
alfahead

Re: airco radiateur

Berichtdoor WhizzMan » zo 13 mei, 2012 10:14

De condenser is qua prijs overal verschillend, maar in de praktijk komen ze bijna allemaal bij dezelfde fabriek vandaan. Ze zitten nog voor je radiateur, dus ze krijgen het meeste steenslag, beestjes en pekel te verwerken. Ik beschouw ze als slijtagedeel en als je airco wilt hebben, zal je ze gewoon elke 200.000 km ofzo moeten vervangen. Als je geluk hebt haal je dat, als je pech hebt krijg je er een steentje, trekhaakt, wild zwijn of eikenboom in en moet je eerder vervangen. Ik denk niet dat er veel verschil zit in wat je kan kopen voor 90 euro en wat je voor 230 haalt.

Houdt er rekening mee dat slangen/koppelingen vies vast kunnen zitten en je misschien een koppeling stuk draait met vervangen. Laat de airco eerst afpompen en haal desnoods met de slijpschijf en dremel je oude condensor van de koppelingen en slangen. Die dingen zijn lastig te krijgen en behoorlijk duur. Overleg met een aircoboer, zodat je zeker weet dat je alle ringetjes, keringen en dergelijke goed vervangt en niets sloopt.

Ik zou ook overwegen je filter/droger te vervangen. Dat ding is de "vochtvreter" voor je aircosysteem en na meer dan 10 jaar doet die waarschijnlijk helemaal niets meer qua vochtvreten. De olie die je pomp gebruikt is ontzettend hygroscopisch, dus als je dat vocht niet uit je systeem houdt, krijg je roest en gaat je pomp stuk. Ook de filter/droger zit vaak vastgerot, dus bereid je voor op een slijp/dremeldagje om de boel uit elkaar te trekken en te prepareren voor nieuwe delen. Filter/drogers trekken vocht aan zodra je het zegel verbreekt, dus geen tweedehands spul monteren maar gewoon een nieuwe scoren. Op eBay Duitsland zijn ze niet al te duur.

Als je alles er op hebt zitten, moet je zo snel mogelijk naar de aircoboer toe om opnieuw te laten vullen. Lucht/vocht binnenin het systeem gaat de pomp niet leuk vinden en je filter/droger gaat er ook niet op vooruit.
WhizzMan

Berichtdoor Rainier » zo 13 mei, 2012 17:00

Ter bescherming van je (nieuwe) airco radiateur (en de gewone) kun je overwegen om heel fijn gaas onderin je bumper te monteren. Die vangt sowieso alle kleine potentieel schadelijke dingen wel op... helpt dan weer niet tegen trekhaken, everzwijnen en eikenbomen. :P
Spul is er in diverse maten/kleuren en materiaalsoorten. Ik heb zelf voor aluminium gekozen en dit vastgezet met tie-wraps. Als je zwart gaas neemt of een alu gaas zwart spuit zie je er niks van, en als je het niet spuit dan is het subtiel zichtbaar van een afstandje. :)
Rainier

Berichtdoor alfahead » zo 20 mei, 2012 17:23

bedankt jongens voor de wijze tip's en trick's.
Als het niet zoveel uitmaakt ga ik uiteraard voor de goedkopere versie, waarom meer betalen dan strikt noodzakelijk is ;) .
Ga volgende week de radiateur en droger verwijderen, dus wish me luck :lol: .
Gehad:
33 1.7 8V
155 1.8 16V Lusso
155 Q4
Rij nu:
33 1.7 16V
155 2.0 16V S.
alfahead

Keer terug naar Technique / Techniek