welke ruitenwisserarmen

Stel hier je vraag of post je oplossing voor een technisch probleem met de 155.

welke ruitenwisserarmen

Berichtdoor high fidelitaly » ma 12 dec, 2011 17:57

beste leden,

welke ruitenwisserarmen plaatsen jullie op een 155 ter vervanging van de originele?

ik had gedacht aan armen van een 147?
high fidelitaly

Re: welke ruitenwisserarmen

Berichtdoor WhizzMan » wo 14 dec, 2011 23:11

Die heb ik nog niet geprobeerd, maar dat lijkt me geen slechte als ze zouden passen. Je hoort mensen die de fase2 145/146 armen monteren. Die zitten op het model wat in 1999 en 2000 verkocht is. De oudere passen ook, maar zijn niet heel veel beter dan die van de 155. Ik meen dat Volvo 440 armen ook zouden passen, maar het kan van een ander type Volvo zijn?

Ik plaats zelf uit originaliteits-fanaticisme geen andere armen, maar ik smeer rain-X op m'n voorruit. Dan heb ik niet zo'n last van de niet optimale werking van de ruitenwissers.
WhizzMan

Berichtdoor Posthumus » vr 16 dec, 2011 0:42

Was inderdaad van de 440
155 2.0 8v '94
156 2.0 16v G3 '99

145 1.9 JTD '01
Posthumus

Berichtdoor alfahead » di 27 dec, 2011 23:41

Heb nu nog de originele kunstofarmen erop zitten. Ga deze vervangen voor de metalen up-grade.
Heb ze wel eerst laten kataforesen en daarna laten poedercoaten.
Wat ik me meer afvraag is of je de snelheid van het heen en weergaan kunt veranderen.
Heb n.l. het idee dat het matig droog houden van de voorruit ook slecht gebeurt omdat de ruitenwisser
wel heel snel over de ruiten vliegen.
Gehad:
33 1.7 8V
155 1.8 16V Lusso
155 Q4
Rij nu:
33 1.7 16V
155 2.0 16V S.
alfahead

Berichtdoor WhizzMan » wo 28 dec, 2011 0:12

Je had ook nieuwe armen kunnen kopen. Dat klinkt duur, maar vaak zijn de scharnierpunten uitgelubberd en dan zit er gewoon te veel speling op. Vaak is het een probleem van speling in het mechaniek op verschillende plekken wat slecht wissen veroorzaakt, niet de hoge snelheid van de armen. Er zit vaak ook speling in de ruitenwisserassen en in het armpje tussen de linker arm en de motor. Dat armpje is als je om het Fiatonderdeel vraagt wel los te vervangen. De armen is speling soms uit te halen met wat klemringen, maar dat is wel behelpen. Sowieso helpt af en toe wat vet er tussen tegen slijtage en zwaar lopen.

Op de 145/146 zit een andere motor met 1 draad extra aangesloten. Je zou die kunnen plaatsen en iets met die extra draad doen. Als je die goed aansluit, gaat de ruitenwisser op halve snelheid.

Je kan soms ook verbetering van ruitenwis-ervaring krijgen als je de kontaktpunten in de motor zelf schoonmaakt en voorziet van nieuwe zuurvrije vaseline. Dit is wel een klusje en je moet goed kijken hoe de motor staat ten opzichte van het armpje en dergelijke, voordat je de boel uit elkaar gaat halen.

Ik heb zelf de moeite niet gedaan, ik smeer Rain-X op m'n voorruit en heb die wissers bijna niet meer nodig, behalve bij lage snelheid en veel regen.
WhizzMan

Berichtdoor V6Remko » za 07 jan, 2012 16:13

Ik heb zelf een (paar geleden al weer) nieuwe armen gekocht met nwe bladen. Dat maakte wel verschil! Zoals Whizzman zegt is speling de boosdoener, maar ook de kracht in de veer die het blad tegen het raam drukt. Op mijn auto zaten en zitten die "blinde" armen met verwisselbaar rubber. Persoonlijk vind ik dit het mooiste, maar de metalen armen werken beter.

Als je wilt upgraden zijn er ook van die (dure) Bosch Aerotwin wissers te krijgen voor de metalen armen. (Geen aandelen/geen ervaring) Die zien er ook "strak" uit, zijn namelijk dunner, en schijnen beter te werken.

zie:
http://rb-aa.bosch.com/boaa-nl/Product. ... lication=1

Remko
2.5 V6 WB Bianco Argento Metallizzato
V6Remko

Keer terug naar Technique / Techniek