schakelaar (knipper) licht/ lampje interieur accu

Stel hier je vraag of post je oplossing voor een technisch probleem met de 155.

schakelaar (knipper) licht/ lampje interieur accu

Berichtdoor pvdmaas » vr 28 okt, 2011 19:46

Wie heeft het zelfde euvel gehad met de schakelaar (knipper) licht links aan het stuur bij het aanzetten van het licht dat het acculampje in het interieur ging branden, zowel zonder als met motor aan van een Q4 uit 1993?

Dacht als eerste aan mijn dynamo maar zonder motor aan zou het niet kunnen. Zou het de schakelaar zelf zijn?
Laatst mijn ruitenwisserschakelaar die ook niet goed werkte in verschillende standen maar inmiddels verholpen en is het onverstandig in het donker te rijden als er kortsluiting is of accu (inmiddels net vervangen) laadt niet bij.
Daarbij heb ik de pech dat mijn interieurverlichting niet meer uit gaat, lampjes verwijderd om leegloop van de accu te voorkomen en te gaan zoeken naar het probleem.

Wie kan mij advies geven en uit de brand helpen.

Grt,
Patrice
pvdmaas

Re: schakelaar (knipper) licht/ lampje interieur accu

Berichtdoor WhizzMan » ma 31 okt, 2011 19:53

Hallo Patrice,

Dit hele verhaal klinkt eigenlijk als een slechte massa ergens in je dashboard. Sowieso zal er eea nagekeken moeten worden aan je electra, als ik hoor wat er nog meer raar doet. Dit is iets wat snel uren gaat kosten, dus wees voorzichtig met het kiezen hoe en wie je dit op laat lossen. Goedkoop kan ook duurkoop zijn, dus het zal niet eenvoudig worden om dit voor weinig geld netjes opgelost te krijgen waarschijnlijk, tenzij je het zelf kan.

Je kan in ieder geval de laadspanning/stroom van je dynamo controleren met een multimeter. Met het kontakt uit, zou je 12.6 V moeten meten op je accupolen. Met een draaiende motor zou dat minstens 13 en maximaal 14.5V moeten zijn. Als je duidelijk meer dan 12.6 meet met draaiende motor, wordt je accu bijgeladen en kan je in ieder geval niet zomaar met een lege accu komen te staan door dit knipperlichtverhaal. Controleer wel even met en zonder het knipperlicht/acculampje aan, want het kan zijn dat de hulpspanning (die op de rotor van de dynamo moet staan) door je knipperlicht nu weggezogen wordt en je dynamo inderdaad niet bijlaad als je je knipperlicht aan hebt.

Verder kan je onder je dashboard op zoek gaan naar slecht vastzittende stekkers (je zal ongetwijfeld stekkers tegen komen die helemaal nergens op vast zitten, dat krijg je met een universele kabelboom) en massapunten die los zitten. Met wat geluk gaat er van alles weer netjes werken als je dat doet.

Branden er deurlampjes op je alfacontrol? Dat kan een oorzaak zijn van je binnenverlichting die niet uit gaat.

Er kan eea los zitten achter je tellerbak. Met een inbus-sleuteltje kan je de 2 inbusjes onder de tellerbak losmaken en dan kan je de hele tellerbak optillen en opzij schuiven. Er zitten dan een aantal schuifstekkers achterop die je met een schroevendraaiertje ook kan loswippen. In je tellerbak zitten een boel lampjes en ook een aantal klokken die met messing boutjes vastgeschroefd zitten aan de printplaat. Die willen nog wel eens los gaan zitten, dat geeft soms ook rare effecten op de tellers en lampjes.
WhizzMan

Keer terug naar Technique / Techniek