Achteruitrijverlichting werkt niet

Stel hier je vraag of post je oplossing voor een technisch probleem met de 155.

Achteruitrijverlichting werkt niet

Berichtdoor Martin » za 11 jun, 2011 11:23

Ik kom er even niet meer uit
De achteruitrijverlichting van mijn Alfa 155 werkt niet. Wat ik tot nu toe heb geprobeerd:
Zekering vervangen. Deze was er door gegaan bij het bedienen van de gewone verlichting, terwijl de auto in achteruit stond. Bij het inschakelen van de verlichting, hoorde ik iets schakelen in de kofferklep. "tak".
Ik heb de kabel in de kofferbak vervangen voor een andere kabel. De kentekenverlichting werkt weer, de mistlamp werkt, het slot werkt met de knop in het dashboardkastje, maar de achteruitrijverlichting werkt nog steeds niet.
Verder: bij ingeschakelde contact meet ik 12 volt op de stekker van de schakelaar op de versnellingsbak. Als ik in achteruit schakel en de weerstand meet over de schakelaar op de bak, meet ik dat deze schakelt.
Daarna heb ik met een draadje de stekker op de bak doorverbonden voor het geval dat de stekker geen goed contact maakt met de schakelaar.
Ook de gloeilampen zelf heb ik vervangen.
Dit alles heeft mij lampen nog niet laten branden.
Wat kan ik nog proberen of wat zie ik over het hoofd?
Martin

Re: Achteruitrijverlichting werkt niet

Berichtdoor WhizzMan » zo 12 jun, 2011 10:32

Zoals ik zei op het alfaclub forum, terug meten vanaf de fittingen van de lampen. Net zolang zoeken tot je je massa en je 12V gevonden hebt.
WhizzMan

Berichtdoor Martin » ma 13 jun, 2011 21:45

Ben nog volop aan het puzzelen.
Afbeelding
Martin

Berichtdoor WhizzMan » di 14 jun, 2011 22:23

Martin schreef:Ben nog volop aan het puzzelen.
Afbeelding

Zo hee, da's een lekkere spaghettibak daar :geek:

Geen 12V op de stekker onder de hoedenplank dus?
WhizzMan

Berichtdoor Martin » wo 15 jun, 2011 19:18

Als ik het goed heb gemeten inderdaad geen spanning achter. Ik heb de bedrading die vanaf de zekeringkast naar achter loopt, doorgemeten. Daar zit geen breuk in. Mijn huidige verdachte is de zekeringskast zelf. Volgens het schema komt de stroom via de ene schakelaar binnen in de zekeringskast en gaat via een andere stekker weer naar buiten. Tenminste, dat is de bedoeling. Ik vermoed dat die interne verbinding is onderbroken. Volgende plan is om dat door te meten en eventueel een rechtstreekse verbinding te maken van het ene draadje naar de twee van de achteruitrijlichten.
Martin

Keer terug naar Technique / Techniek