Project Blu Spazio V6 - APK

Stel hier je vraag of post je oplossing voor een technisch probleem met de 155.

Project Blu Spazio V6 - APK

Berichtdoor WhizzMan » zo 12 sep, 2010 9:14

Ik heb gisteren een motorblok gehaald bij Yana. Ik ga vandaag beginnen met de blokwissel in mijn Blu Spazio.

Afbeelding
WhizzMan

Re: blokwissel V6

Berichtdoor V6Remko » ma 13 sep, 2010 18:02

Succes en voorspoed !

Misschien heb ik iets gemist, maar wat is het? 2,5/3,0/3,1 ?
Wat is je planning dat het klaar moet zijn? Of mag ik dat niet vragen....

Remko
2.5 V6 WB Bianco Argento Metallizzato
V6Remko

Berichtdoor WhizzMan » ma 13 sep, 2010 20:29

Het zit allemaal wat tegen, de auto is gisteren weer naar buiten geduwd omdat ik het niet voor dinsdag af kon krijgen meer. Ik ga nu mikken op woensdag/donderdag voor ombouw en dan hopelijk vrijdag APK. Het is een superstandaard 2.5, voor een 155 die ook helemaal 100% standaard moet worden uiteindelijk. Of deze ambitieuze planning gaat lukken is nog maar de vraag, maar als ik het niet probeer, gaat het nooit lukken he?
WhizzMan

Berichtdoor Rainier » di 14 sep, 2010 2:08

Goed bezig.
Hoe zit jij komende weken qua tijd trouwens? Dan kom ik keer langs om nog wat dingetjes af te wikkelen. :P
Rainier

Berichtdoor WhizzMan » do 16 sep, 2010 21:52

Afbeelding

Gisteren heb ik de distributie er af gehaald en alles netjes schoongemaakt. Omdat ik de oude hydrolische spanner niet goed uit elkaar kreeg, heb ik het blok omgebouwd naar de nieuwe, droge spanner. Morgen ga ik de nieuwe distributieriem er op zetten en de nokkenassen op de graad nauwkeurig op tijd zetten.

Rainier, PB even voor een afspraak. Ik ben redelijk flexibel zolang ik voor m'n werk niet bij klanten langs moet.
WhizzMan

Berichtdoor WhizzMan » wo 22 sep, 2010 22:30

Het was al donker:

Afbeelding

Het oude blok is er vandaag uit gekomen. Hopelijk morgen alles overzetten en het nieuwe blok er weer in. Ik verwacht niet dat de motor morgen al loopt, maar ik ga proberen hoe ver ik kom.
WhizzMan

Berichtdoor WhizzMan » vr 24 sep, 2010 23:42

Ik heb een soort van filmpje gemaakt, geloof ik. Morgen eens zien of het gelukt is en of ik het kan uploaden. De motor loopt! Ik moet nog een heleboel dingen doen voor ik weer kan rijden, maar ze heeft voor het eerst in ruim een jaar weer gebruld.

Todo voor apk:

- aircopomp terughangen een aansluiten
- stuurbekrachtigingspomp losmaken, spanner er tussen (vergeten :oops: ) en weer vast.
- riemen aircopomp en stuurbekrachtiging monteren en spannen
- bedrading oliepeilsensor restaureren
- bedrading kilometerteller restaureren
- koplampsproeiers knutselen zodat de ruitensproeier het doet en het reservoir niet leeg lekt
- alarm er uit (hangt nu los in de motorruimte)
- fusee RV wisselen (schroefdraad naaf niet fris meer, 2 wielbouten met te veel speling naar mijn idee)
- remmen even schoon en gangbaar maken
- olie in de versnellingsbak doen
- accubak er in
- accu vast monteren
- andere motorkaplifters monteren
- motorkap er weer op
- originele veren ipv verlaging monteren (geen APKpunt, misschien na de keuring pas)
- stukjes interieur vervangen/plaatsen die ik nog gevonden heb

Het doel is om haar over 1 week, op 1 october, uit de schorsing te halen en af te laten melden. 2 october proefrijden en als alles goed gaat, 3 october de Limburgrit van de SCARB met haar te rijden.
WhizzMan

Berichtdoor WhizzMan » za 25 sep, 2010 20:29

Weer een moeizame, maar vruchtbare dag sleutelen achter de rug. De hoeveelheid werk die je moet uithalen om een aircopomp te plaatsen is echt overdreven, maar de boel zit er in en de riemen zijn netjes gespannen. Ik had de hele boel netjes gemonteerd en wilde de accu vast zetten en toen brak het tapeind af van de accuklem. Ik kon dus alles weer loshalen om een andere accubak te gaan plaatsen. Nu de boel weer in elkaar zit en buiten kan staan, heb ik op het terrein wat heen en weer gereden om te kijken wat ik nog tegen kwam.

Todo voor apk:

- bedrading kilometerteller restaureren
- remmen even schoon en gangbaar maken. Op zich lijkt alles het te doen, maar even nalopen kan geen kwaad.
- fusee RV wisselen (schroefdraad naaf niet fris meer, 1 wielbout dol)
- uitlaat lassen/vervangen. Deze is gaan lekken bij de voordemper of driehoeksdemper sinds ik de auto heb weggezet.
- tank ruitensproeiervloeistof vervangen. Ik heb de slang van de koplampsproeiers dicht gedaan met een boutje er in en wilde het tankje vullen om te testen of de sproeier het deed, liep al het water er net zo hard uit. Ik was even vergeten dat ik vorig jaar deze auto met een lekke tank en doorgesleten binnenscherm had gekocht. Het scherm had ik al gewisseld, maar het tankje nog niet.

Geen APKpunten, maar wel te fiksen:

- beschermdekseltje RV binnenspatbord plaatsen
- alarm er uit (hangt nu los in de motorruimte, toch stuk/geen sleutel)
- originele veren ipv verlaging monteren
- mechaniek LV raam nakijken
WhizzMan

Berichtdoor WhizzMan » zo 26 sep, 2010 21:10

Vandaag maar een paar uurtjes aan de V6 gewerkt.

Todo voor apk:

- bedrading kilometerteller restaureren. Dit ziet er raar uit, als ik de stekkers op hun plek doe is de kabel te kort. Uitzoeken hoe dit zit dus.
- remmen even schoon en gangbaar maken. Op zich lijkt alles het te doen, maar even nalopen kan geen kwaad.
- tank ruitensproeiervloeistof nakijken. Het nieuwe tankje druppelt nog ergens, dus er zal wel een slang niet goed afsluiten.

Geen APKpunten, maar wel te fiksen:

- alarm er uit (hangt nu los in de motorruimte, toch stuk/geen sleutel)
- originele veren ipv verlaging monteren
- mechaniek LV raam nakijken
WhizzMan

Berichtdoor Rudolph » ma 27 sep, 2010 12:39

Dat gaat voortvarend. Heb je af en toe foto's kunnen maken? Door andere activiteiten kon ik er helaas niet bij zijn.
Registro storico Alfa 155 Superturismo
Socio della Scuderia del Portello
Registro olandese Alfa 155 Q4
Rudolph

Volgende

Keer terug naar Technique / Techniek