koppeling alfa 155

Stel hier je vraag of post je oplossing voor een technisch probleem met de 155.

koppeling alfa 155

Berichtdoor madenaracer » za 11 sep, 2010 10:34

beste mensen heefd er iemand van jullie al eens zelf de koppeling vervangen?? is dat nou een Hydrauliek koppeling of niet en zo ja is dat dan zelf te doen of moet ik hem echt na de alfa garage brengen ?
madenaracer

Re: koppeling alfa 155

Berichtdoor V6Remko » za 11 sep, 2010 13:17

Hoi,

nooit zelf bij een 155 gedaan, dus daar kan ik je niet mee helpen.
Koppeling vervangen is wel iets dat je zelf kan doen, MAAR met de motor in de auto is het allemaal veel lastiger. En een gereedschap om de koppelingsplaat te centreren is eigenlijk wel een vereiste. Heb je een handboek?

Koppelingssysteem is overigens hydraulisch.

Succes, Remko
2.5 V6 WB Bianco Argento Metallizzato
V6Remko

Berichtdoor dibro » za 11 sep, 2010 21:18

madenaracer schreef:beste mensen heefd er iemand van jullie al eens zelf de koppeling vervangen?? is dat nou een Hydrauliek koppeling of niet en zo ja is dat dan zelf te doen of moet ik hem echt na de alfa garage brengen ?

Het is zelf te doen: gewoon op de grond, zonder brug, in 3 avonden sleutelen.
Maar ik kan het niet (heb het wel zien gebeuren bij mijn eigen auto :shifty: ).

Dus ja, het kan, maar of jij het kunt, daarvan heb ik geen idee.
It's not easy, being green - Kermit
dibro

Berichtdoor WhizzMan » za 11 sep, 2010 23:51

Ik doe het in m'n eigen tempo op de brug in 1 dag. De koppeling is hydrolisch bediend inderdaad, dat is op alle types 155 zo. Ik doe het zonder centreergereedschap. Op de brug is redelijk goed te zien of je plaat netjes voor het vliegwiel zit, vandaar.
WhizzMan

Berichtdoor Rainier » di 14 sep, 2010 2:11

Centreren van de koppelingsplaat is inderdaad een makkie als de auto op de brug staat. :)
Rainier

Berichtdoor madenaracer » ma 27 sep, 2010 13:27

nou ik heb hem uiteindelijk naar de alfa dealer in heerlen gebracht. en hun voor een raadsel gezet want hun duwen hem de brug op en opeens schakelde hij weer en ze vinden niet wat het was :lol:
madenaracer

Berichtdoor Rudolph » ma 27 sep, 2010 13:45

:lol:

Wat is het toch een leuk automerk.
Registro storico Alfa 155 Superturismo
Socio della Scuderia del Portello
Registro olandese Alfa 155 Q4
Rudolph

Berichtdoor WhizzMan » ma 27 sep, 2010 15:04

madenaracer schreef:nou ik heb hem uiteindelijk naar de alfa dealer in heerlen gebracht. en hun voor een raadsel gezet want hun duwen hem de brug op en opeens schakelde hij weer en ze vinden niet wat het was :lol:

Dus je probleem was dat de auto niet meer wilde schakelen? Dat is vrij vaak niet de koppeling, tenzij hij prima schakelt met de motor uit, maar niet met de motor aan.

Als het een 16V twinspark is, ligt het waarschijnlijk aan vuil in de bak dat in de weg van de schakelassen zit. Je kan dit verwijderen door het dekseltje aan de zijkant van de bak los te schroeven en daar alle metaalprut voorzichtig weg te poetsen/blazen. Eventueel kan je met remmenreiniger de boel minder plakkerig maken. Perslucht en een magneet zijn ook handig bij dit klusje. Hiervoor moet je wel de versnellingsbakolie aftappen, anders loopt het er alsnog uit en wordt het een kliederboel.
WhizzMan

Berichtdoor madenaracer » di 28 sep, 2010 18:05

nou ik ben hem vandaag gaan halen en ze waren er idd niet achter gekomen wat het is wel heb ik een leuke waslijst gekregen wat er wel allemaal aan is dus ik ga het lijstje eens afwerken :P
madenaracer

Berichtdoor WhizzMan » wo 29 sep, 2010 0:34

Maak er een leuk topic van in techniek, maak foto's en dergelijke. Het is altijd leuk om te zien hoe mensen bezig zijn en als je ergens niet uit komt kunnen we je tips geven.
WhizzMan

Volgende

Keer terug naar Technique / Techniek