Distributieschade: ook drijfstanglagers doen

Stel hier je vraag of post je oplossing voor een technisch probleem met de 155.

Distributieschade: ook drijfstanglagers doen

Berichtdoor WhizzMan » vr 18 dec, 2009 23:57

Zie hier het resultaat van een gebroken distributieriem, in dit geval op een 16V boxer motor, maar het effect op de 16V twinspark is het zelfde.

Afbeelding

Je kan duidelijk zien dat twee van de vier lagerschalen totaal niet beschadigd zijn. Dit zijn de lagerschalen die tegenover de drijfstang zitten. Een van deze lagerschalen (de bovenste) heeft een licht kleurvlekje, dit komt omdat er een vuiltje onder de schaal heeft gezeten bij monteren, maar dit kan verder weinig kwaad. De andere 2 schalen die aan de kant van de drijfstang zitten, zijn duidelijk ingesleten. Een van de twee valt erg mee (de tweede van boven), van die cylinder zijn de kleppen nog gewoon recht. Degene die duidelijk een doorslijtplek heeft (de derde van boven), zaten 2 kromme uitlaatkleppen tegenover. De vierde van boven zat tegenover de doorgesleten, zoals je ziet, is die nog "als nieuw".

De slijtplek in de derde schaal zal waarschijnlijk binnen 10.000 kilometer zo erg zijn geworden, dat de boel zou gaan ratelen en de krukas beschadigd zou raken. Dit is een van de redenen dat je bij distributieschade op je 16V gewoon die lagerschalen ook moet vervangen, het gebeurt eenvoudigweg te vaak dat je vrij snel na reparatie anders je krukas stuk hebt.
WhizzMan

Re: Distributieschade: ook drijfstanglagers doen

Berichtdoor Leroy » di 22 dec, 2009 22:14

Whizman,

Wat jij zegt ben ik totaal niet met je eens , distributieschade heb ik al een paar keer meegemaakt bij de 155.
Ik heb zelfs bij 3 stuks alleen een andere kop geplaatst en nooit de drijfstanglagers vervangen, deze 155 rijden nog steeds rond :clap: :dance:

Wellicht dat het bij de boxervarianten wel moet, maar bij de TS-n niet .
Leroy

Berichtdoor WhizzMan » di 22 dec, 2009 23:45

Ik ken genoeg voorbeelden van 16V TSen die kort na het repareren van distributieschade kapotte drijfstanglagers kregen.
WhizzMan

Berichtdoor ravado » za 10 dec, 2011 13:52

Ben het met Whizzman eens, ik heb al wat voorbeelden van allerlei soorten blokken gezien met distributieschade en als gevolg daarvan drijfstanlagerschade.

Het is ook logisch want de kracht die op de drijfstanglagers komt te staan is vele malen groten dan de normale kracht als gevolg van de verbranding.

Overigens is het vervangen van de drijfstanglagers, hooguit arbeidsintensief, de kosten voor een setje nieuwe lagers zijn te verwaarlozen op een reparatie van distributieschade.
ravado

Keer terug naar Technique / Techniek