Skip to content
Wednesday 19 June 2019 Van en voor eigenaars en liefhebbers van de Alfa 155. Opgericht 4 juni 2009.contact

Motorsport

december 31, 2009 by Rudolph

United Kingdom  België / Belgique  Danmark  Deutschland  España  France  Ελλάδα  Ireland  Italia  日本  Nederland  Norge  Österreich  Portugal  Schweiz / Suisse / Svizzera  Suomi  Sverige

Angst dat de nieuwe Alfa Romeo 155 zou worden gezien als een soort kloon van Fiat op basis van de Tempra en daardoor niet de trotse naam van Alfa Romeo zou kunnen hoog houden, was voor Alfa Romeo (FIAT) directe aanleiding voor de ontwikkeling van de Alfa Romeo 155 toerwagen.

En zo was het volgende project voor Alfa Corse een feit, na de Alfa 164 procar en de Alfa Romeo Sport Prototipo (SE048).[1]

In 1991 vond in het geheim de eerste test in de buitenlucht plaats bij Lancia, waarmee Alfa Romeo op dat moment één bedrijf vormde binnen de FIAT groep. De rode, deels met zilver afgeplakte testwagen had een Lancia grille, witte O-Z racing wielen van de Lancia Delta HF integrale, een Turijns kenteken van Abarth en een opvallende achtervleugel boven de achterruit, vergelijkbaar met die van de Ford Escort en Sierra Cosworth rallywagens. Duidelijk herkenbaar waren de zijschermen en splitter van de 155 GTA. Een rechterbuitenspiegel ontbrak.

De volgende testritten op Mugello met Giorgio Francia achter het stuur toonden de volgende wijzigingen: (1) de kleine ellips-vormige linkerbuitenspiegel, zoals te zien op sommige persfoto's van maart 1992, en (2) de Alfa 155 grille waarmee het hart één geheel vormt (zie afbeelding), zij het zonder Alfa Romeo logo. Een andere zichtbaar verschil waren (3) de koplampen. De wagen was nog op dezelfde wijze met zilver afgeplakt.

Daarnaast werden in diverse windtunnels aerodynamische testen uitgevoerd op weg naar het eerste doel: de CIVT'92 (het Italiaanse Kampioenschap voor Toerwagens).

Voor dat kampioenschap zouden twee race teams ieder 2 wagens aan de start brengen: "Martini Alfa Corse" met Alessandro Nannini en Nicola Larini; "Jolly Club" met Antonio Tamburini en Giorgio Francia.

Inmiddels was het idee ontstaan van een straatversie van de 155 GTA. Op 15 februari 1992 werd zijn presentatie in scene gezet met een prototype "Stradale" poserend naast een 155 Q4 (met Alfa Romeo velgen 6Jx15 60540755). Helaas flopte deze ontwikkeling, waardoor het slechts bleef bij één exemplaar.[1][2] Lees meer ...

21-22 Maart 1992. Eindelijk was het zover: de Alfa 155 GTA zou zijn eerste race rijden op het circuit van Monza.[2] Lees meer ...

Ed adesso ... DTM'93! En nu ... de DTM!

Voor Alfa Corse lonkte een volgende uitdaging: het Duitse kampioenschap voor toerwagens ("DTM").[1] "Het belangrijkste kampioenschap na de F1", aldus Alfa Corse manager Giorgio Pianta. Verder zou in 1993 een raceklasse voor 2.5 liter toewagens worden geïntroduceerd, FIA Divisie 1 ("D1"), die gebruik toestond van ABS, carbon fiber chassis, electronische hulpmiddelen voor de coureurs en vierwielaandrijving.[2] Lees meer ...

4 April 1992: Terwijl de 155 GTA op weg was naar zijn tweede race in de CIVT'92, werd een eerste, bronskleurige schaalmodel van de 155 V6 TI gefotografeerd. In vergelijking met de 155 GTA konden diverse verschillen worden waargenomen.

De voorbumper en splitter van de 155 GTA waren volledig geïntegreerd en vormden één component. De voorkant van de 155 V6 TI leek te bestaan uit twee componenten: (1) de voorbumper van de 155 Q4 inclusief de twee luchtinlaten, maar deze waren lager in hoogte dan die van de Q4 of GTA, samengesmolten met (2 een reusachtig groot uitziende voorspoiler met daaronder een plat lijkende splitter.

* Wordt vervolgd *

(Giorgio Pianta: "in Germania andiamo per vincere con Larini e Nannini ...")

Bibliografie

1. Limone, S, Club Alfa Sport: Le Alfa 155 di competzione; 13 december 2009. 
2. Registro storico Alfa 155 Superturismo: Storia dell'Alfa 155; 2009.
 
Externe links
 
Le Abarth dopo Carlo Abarth - website "Alfa 155 Club"
Registro storico Alfa 155 Superturismo - officiële webpage
Registro storico Alfa 155 Superturismo - website "Alfa 155 Club"

アルファロメオ 155 @ http://www.alfa155club.eu

©2009 Alfa 155 Club.

AdaptiveThemes