Skip to content
Friday 14 December 2018 Van en voor eigenaars en liefhebbers van de Alfa 155. Opgericht 4 juni 2009.contact

Remmen nakijken

mei 3, 2010 by WhizzMan

United Kingdom  België / Belgique  Danmark  Deutschland  España  France  Ελλάδα  Ireland  Italia  日本  Nederland  Norge  Österreich  Portugal  Schweiz / Suisse / Svizzera  Suomi  Sverige

Bij remmen nakijken moet je het volgende doen:

Controleer alle remleidingen en remslangen op beschadigingen, pitroest (leidingen, pitjes roest die diep de leidingen in gaan) en uitdroging (slangen, rubber met barstjes). Controleer de remblokken op (gelijkmatige) slijtage en controleer of de remtangen vrij willen glijden op de stiften.

Controleer de dikte van de remschijven en kijk zorgvuldig of er geen barstjes in zitten. Indien de remschijven minder dan 20mm dik zijn (voorremmen, origineel 22mm dik) moet je ze samen met de blokken vervangen. Je kunt de dikte meten door er 2 blokjes van bekende dikte op te zetten aan weerszijden en dan met een schuifmaat de totale dikte te meten. Trek daar de dikte van de bekende blokjes af en je hebt de dikte van je remschijf over. Bij diepe krassen en ongelijkheden moet je eigenlijk ook gaan vervangen.

Indien de remvloeistof 2 jaar of meer niet vervangen is, moet je het systeem eigenlijk helemaal doorspoelen met verse remvloeistof. Alle delen van de remmen dienen "droog" te zijn, bij lekkage van remvloeistof moet je de tangen/cylinders repareren of vervangen. Bij lekkage aan slangen ofleidingen moet je uiteraard de slangen of leidingen vervangen die lekken.

De remdrukverdeler dient gangbaar te zijn en de spanning van de veer dient gecontroleerd/afgesteld te worden. Afstellen (fabriek) met een gewicht van 5 kilo aan het armpje op een 4-koloms brug. Je kunt meer voorspanning geven, dan zal je auto een kortere remweg hebben op droog, vlak terrein, maar je loopt meer risico op overstuur tijdens remacties in bochten of op een hobbelige weg.

©2010 Alfa 155 Club.

AdaptiveThemes