Skip to content
Wednesday 12 December 2018 Van en voor eigenaars en liefhebbers van de Alfa 155. Opgericht 4 juni 2009.contact

Lambdasonde testen

mei 1, 2010 by WhizzMan

United Kingdom  België / Belgique  Danmark  Deutschland  España  France  Ελλάδα  Ireland  Italia  日本  Nederland  Norge  Österreich  Portugal  Schweiz / Suisse / Svizzera  Suomi  Sverige

Je kan met een multimeter testen of de lambdasonde goed werkt. Je moet hiervoor een aantal testen uitvoeren, zowel met de motor uitgeschakeld als met draaiende motor.

Kontakt uitgeschakeld, stekker(s) los. Meet op de stekker met de twee draden in dezelfde kleur, meestal zijn dat de twee witte draden. Als de weerstand meer dan 10 ohm is, is de gloeidraad of de aansluitdraad stuk.

Kontakt ingeschakeld, stekker(s) aangesloten. Meet met stationair draaiende, warme motor. Op de twee witte draden moet nu accuspanning staan, dus rond de 14 volt. Als de spanning duidelijk onder de 12V zit, is er iets niet goed met je ECU of de stroomvoorziening daarvan, of de draad in de kabelboom naar de stekker(s) van de lambdasonde. Meet over de andere twee draden, meestal zwart en grijs, de spanning. Deze moet varieren tussen de 0.2 en 0.8V. Bij een goed functionerende lambdasonde zal deze ergens tussen een paar keer per seconden en eens per twee seconden boven of onder de 0.45 Volt komen. Indien deze spanning permanent rond de 0.45 Volt blijft hangen, is de sensor stuk.

Kontakt ingeschakeld, stekker(s) aangesloten. Meet tijdens plotseling gasgeven en daarna gas volledig loslaten. De spanning op de zwarte en grijze draad moet tijdens gasgeven naar boven schieten tot ruim boven de 0.45V. Bij loslaten moet de spanning direct dalen tot ruim onder de 0.45V. Door gas geven laat je de motor rijk mengsel krijgen en moet de spanning omhoog gaan. Door het gas los te laten, wordt tijdelijk geen brandstof ingespoten en moet de spanning dus dalen.

Een lambdasonde is een stuk keramiek waar gas doorheen moet stromen, wat verwarmd wordt door een gloeispiraal. Het keramiek kan inwendig vervuilen en de gloeispiraal gaat niet eeuwig mee, net als in een gloeilamp. Een tweedehands sensor kan soms goed werken, maar hoe lang je hem nog kan gebruiken is een raadsel. Een nieuwe zal, als de rest van je motor en motormanagementsysteem in orde zijn, een behoorlijke tijd mee gaan.

©2009-2010 Alfa 155 Club.

AdaptiveThemes