Skip to content
Sunday 16 December 2018 Van en voor eigenaars en liefhebbers van de Alfa 155. Opgericht 4 juni 2009.contact

T.Spark 16V

juni 4, 2009 by Martin

            

Met de introductie van de 16 klepper werd de 155 uitgerust met een moderne motor op het gebied van emissie. Deze motor is echter wel gevoelig voor juist gebruik en regelmatig onderhoud. De distributieriem dient om de 60 000 kilometer of om de 3 jaar te worden vervangen. Wat het éérst van de twee aan de orde is. Bij langer gebruik bestaat er grote kans op breuk van de distributieriem met alle gevolgen van dien. Door de relatief hoge kosten voor dit onderhoud, wordt er soms op bezuinigd. Kijk fakturen in indien men zegt dat dit recentelijke is uitgevoerd. Zaken die vaak tegelijkertijd worden vervangen zijn de waterpomp, geleiderollen en de nokkenasversteller. Voor de 2.0 komt er ook een riem bij voor de balansassen. Sommigen laten deze achterwege omdat er dan enige vermogenswinst zou zijn. De motor loopt daardoor wel iets rauwer. 

Deze afweging zal men zelf moeten maken. Indien men na aanschaf weer een riem wil laten plaatsen, zijn daar uiteraard weer kosten mee gemoeid. Indien de bijkomende onderdelen, zoals de nokkenasversteller, niet tegelijkertijd zijn vervangen, levert dit naar verhouding veel kosten op indien deze defect gaan. De distributieriem moet dan ook weer los.

Bij het wisselen van de distributieriem dient er gebruik worden gemaakt van speciale kalibers en een meetklok om de nokkenassen af te stellen. Probeer te achterhalen of deze inderdaad zijn gebruik of dat men met ´streepjezetten`heeft gewerkt. Dit is over algemeen niet nauwkeurig genoeg.

Controleer het oliepeil. Bij de 16 klepper wil men zorgen dat het oliepeil altijd op maximum staat. Verminderde smering verhoogt de kans op lagerschade.

Sommige 155´s worden aangeboden met gereviseerde cilinderkop. Vaak vanwege motorschade door een gebroken distributieriem. Algemeen advies bij riembreuk is om ook de krukaslagers te vervangen. Deze hebben een `tik` gekregen bij breuk. Probeer te achterhalen of dat inderdaad is gedaan.

Luister goed naar bijgeluiden na het starten van de motor. Als de motor als een dieselmotor klinkt, is vrijwel zeker de nokkenasversteller defect. Een tikkend geluid in de cilinderkop wijst vaak op klevende klepstoters. Vooral auto's die lang stil hebben gestaan, kunnen deze kwaal vertonen. De olie komt dan onvoldoende in de stoters. Mocht er een tikkend geluid onder uit het blok klinken, kan dat op lagerschade duiden. Geloof niet in smoesjes dat dit bij een warme motor verdwijnt. Bij twijfel laten staan.

De oliedruk dient zeer vlot op te lopen naar zo'n 4 bar. Ook bij warme motoren mag dit niet veel zakken. De koelwater temperatuur dient vlot op te lopen, maar zal in vergelijking met andere auto's laag blijven. Bij normaal gebruik zal de meter niet vaak boven de 90 graden celsius komen. Indien de temperatuur echter niet snel deze waarde haalt (of in de buurt komt) is de kans groot dat de thermostaat defect is. Dit komt vrij vaak voor bij een 16 klepper. Rijd hier niet lang mee door. Een motor die niet op temperatuur komt, kan meer verslijten dan nodig is.

In de 16 klepper horen bougies met een lange levensduur. Deze horen om de 100 000 kilometer te worden vervangen. Controleer in de fakturen of onderhoudsboekje of dit is gedaan. Ook dient het juiste type bougies te worden gebruikt. Afwijkende typen kunnen voor problemen zorgen.

©2009-2010 Alfa 155 Club.

AdaptiveThemes