Skip to content
Monday 17 December 2018 Van en voor eigenaars en liefhebbers van de Alfa 155. Opgericht 4 juni 2009.contact

Q4 2.0 TB 4X4

juni 4, 2009 by Martin

            

De Alfa 155 Q4 is voorzien van gecompliceerde techniek. Revisies kunnen in de papieren lopen. Het risico bestaat dat de vorige eigenaar op onderhoud heeft bezuinigd en de auto niet goed heeft behandeld.

Daarnaast is de verkrijgbaarheid van specifieke Q4 onderdelen lastig. Via speciale kanalen zijn er soms nog wel de nodige onderdelen te vinden.

Verder is voor onderhoud speciaal gereedschap nodig. Dit is eigenlijk alleen nog te vinden via specialisten en hobbyisten.

Voor een deskundig advies bij aankoop, adviseren we een bekende Q4 specialist zijn mening te laten geven over de auto die je wilt aanschaffen. Ga niet over een nacht ijs en vraag goed rond wat de reputatie van de zogenaamde specialist is. Ga het liefste naar meer dan een partij. Dit kan een teleurstelling voorkomen.

Daarnaast kun je informatie inwinnen bij Registro olandse Alfa 155 Q4, het register van de Alfa 155 Q4 in Nederland. De hoogste kilometerstand van een rijdende 155 Q4 in Nederland is 248.540.

Van de 155 Q4 zijn er 3 verschillende produktie-series geweest. Mechanisch gezien zijn deze series vrijwel hetzelfde.

Serie '92: Bouwjaar: 1992 en 1993. Smalle carrosserie; waterspray systeem voor de intercooler; half-vinyl stoelen met geruite bekleding (336 Tessuto Nero Verde).

Serie '93: Bouwjaar: 1993 en 1994. Idem, zonder waterspray, met een paar wijzingen in het interieur.

Serie '95: Bouwjaar: 1995 en 1996. Brede carosserie, zonder waterspray, lichtgrijs interieur met rode biezen, zoals de 'S' uitvoering (157 Tessuto Grigio Scuro).

Motor

De motoren zijn niet echt robuust, de big-end lagers en krukaslagers gaan
snel stuk, vooral bij opgevoerde auto's. De standaard krukas en big-ends kunnen niet veel meer dan 250-300 PK aan voordat ze heel hard falen.

Het uitlezen van de ECU is niet eenvoudig, het vereist speciale software en hardware die bij slechts weinig garages en nog minder hobbyisten aanwezig is. De ECU kent geen geheugen die fouten opslaat, als een fout niet tijdens het uitlezen nog aanwezig is, zal hij dus niet met uitlezen bekend raken.

Hoofdorganen motor

De distributieriem moet om de 60.000 kilometer of om de 3 jaar vervangen.
(Wat het eerste komt) Dit is erg belangrijk want bij het breken van de
distributieriem kom je voor hoge kosten te staan. Specialisten (Lancia Delta HF integrale) adviseren niet alleen de distributieriem te vervangen, maar tegelijkertijd de waterpomp, oliepomp, drijfstanglagers, geleide rollen en de riem voor de balansassen. Dit kan wel in de papieren lopen.

Om een paar PK te winnen, kun je de riem voor de balansassen weglaten. Diegene die dat hebben gedaan, merken echter geen verschil (zie FAQ Q4 2.0 TB 4x4).

Een modificatie die bij opgevoerde blokken veel wordt toegepast is een bredere distributieriem om breken te voorkomen. Dit is vooral omdat de nokkenasprofielen die er gebruikt worden scherper zijn en er dus meer kracht nodig is om de kleppen open te drukken bij hogere toerentallen.

Voeding en afvoer

Luchtfilter: de luchtfilterbehuizing zit op een ongelukkige plek. De opening zit tegen een wand van de motorruimte aan. Daarmee is de luchtstroom naar de luchtfilterbehuizing en door het filter beperkt. Bepaalde slangen in het inlaattraject zijn kwetsbaar en niet makkelijk meer verkrijgbaar

Intercooler: op het eerste oog lijkt deze armoedig. Zo zitten er bijvoorbeeld kunststof eindkappen op. In werkelijkheid is de doorstroming zeer goed. Er is maar gering drukverlies door de intercooler. Pas op bij het aandraaien van de slangklemmen om de eindkappen. De eindkappen kunnen afbreken bij te vastdraaien. Als je met meer dan 1.4 bar overdruk wilt werken, moet je wel een andere type intercooler plaatsen. De kunststof onderdelen kunnen niet tegen deze druk.

Het traject tussen de intercooler en inlaatspruitstuk is zeer ongunstig door de plek van de accu. Door de accu in de kofferbak te plaatsen, ontstaat er veel ruimte om dit te verbeteren.

Turbo: dit is een oud ontwerp, de Garrett T3. Bij goede verzorging echter wel betrouwbaar: 160.000 kilometers en meer is geen probleem. De basis overdruk bedraagt 0,7 bar; de “overboost” functie brengt dit kortstondig tot 1,1 bar. De pierburgklep die de waste-gate bedient wil nog wel eens haperen of helemaal stuk gaan. Dit levert vermogensverlies op, of overdruk en daardoor fuel-cuts bij gasgeven.

Uitlaatspruitstuk: dit is een gigantisch blok gietijzer. Deze kunnen scheuren, iets wat regelmatig voorkomt. Er zijn spaghetti spruitstukken te koop die een betere respons en meer PK’s opleveren. Gemiddeld wordt hier een vermogenstoename van 15 PK aan toegeschreven.

Smering

Regelmatig olie verversen met een goede vol sythetisch olie is hierbij wel een must. Selenia 10-60 of Motul/Agip racing 10-60 zijn de merken waar je voor moet kiezen. Gebruik nooit Mobil 10-40. Dit is te dun bij koude motor en vloeit weg uit de kop.

Koppeling

Standaard kan de koppeling vermogens aan van 260-270 PK aan. De koppeling kan problemen geven bij veel vermogen. De 3e versnelling kan een zwak punt zijn, maar ook dat alleen bij vermogens boven 300 PK. Het is veel werk om de koppeling te vervangen.

Differentieel

De planeetwielconstructie in de tussenbak is kwetsbaar en onderdelen zijn lastig te vinden. Ergens rond de 2e serie is er daarom een modificatie gekomen die bij een aantal oudere types door de dealer onder garantie alsnog is uitgevoerd, maar bij de meeste oudere types ga je bij hogere kilometerstanden problemen krijgen. Dit kun je alleen controleren als de versnellingsbak is verwijderd.

De lagers en houders van de aandrijfas schijnen lastig te krijgen te zijn. Het achterdifferentieel (Torsen type) is kwetsbaar en wordt nogal eens vervangen door een LSD van een Lancia.

Wielen

Wiellagers: deze zijn duurzaam.

Velgen: Serie '92 en serie '93 zijn origineel uitgevoerd met Speedline velgen, die quasi tweedelig zijn. Het is uitermate moeilijk om ze weer netjes te maken omdat de kleine "boutjes" nep zijn en van plastic. De "boutjes" zullen afbreken als je ze probeer te verwijderen. Met veel geduld is dit type velg echter wel op te knappen.

Serie '95 is origineel uitgevoerd met Speedline Stellare velgen. Deze velg is zacht en kan makkelijk beschadigd raken. Er zijn 2 verschillende kleuren velgen geleverd: zwart en antraciet. Let er op dat ze alle 4 hetzelfde zijn.

©2009-2010 Alfa 155 Club.

AdaptiveThemes