Skip to content
Sunday 16 December 2018 Van en voor eigenaars en liefhebbers van de Alfa 155. Opgericht 4 juni 2009.contact

2.5 V6

juni 4, 2009 by WhizzMan

            

De V6 is geleverd vanaf de introductie van de 155, tot 1996, toen er door emissieregels en het geringe verschil met de 2.0 16V motor door Alfa Romeo besloten is om de V6 niet langer meer te leveren. Het ontwerp van de 156 was op dit moment al af en deze zou voorzien worden van een 24V motor. Dit was ook een argument om de 155 V6 niet langer te leveren. Er zijn een groot aantal V6 auto's ingezet als demonstratiemodel bij de eerste introduktie. Daardoor zijn er in Nederland relatief veel van de allereerste serie in omloop en zijn er minder van de bouwjaren 1993 en 1994 te vinden. Van het bouwjaar 1995, het enige bouwjaar dat de facelift V6 geleverd is, zijn er nog geen 30 originele Nederlandse auto's op kenteken gezet.

De V6 is standaard geleverd met het "Super" interieurpakket, de electronische verwarming en ventilatorcomputer en ABS. Luxe opties waren airconditioning, een lederen interieur, alarm met afstandsbediening, een antenne in de achterruitverwarming en automatische sportschokbrekers. Ook waren koplampsproeiers en electrische ramen achter een optie. Naar keuze werd er een lederen of houten stuur met airbag geleverd.  Het bouwjaar 1995 gaf als extra opties de mogelijkheid tot een sportinterieur, sportvering, sportpakket en 16" meerspaaks wielen.

Motorisch gezien is de V6 eigenlijk het zelfde gebleven, maar er zijn subtiele verschillen tussen de versie tot 1995 en die van 1995. De 1995 versie heeft een versnellingsbak met een langere eindoverbrenging, waardoor het toerental op de snelweg een stuk aangenamer werd en het verbruik een klein beetje werd teruggebracht. Ook is in dit model het ontwerp van de bediening van de uitlaatnokkenassen licht gewijzigd, de klepbekers hebben een grotere diameter gekregen.

De klepbediening is een van de zwakke punten van de V6, bij slecht of achterstallig onderhoud zullen de klepbekers van de uitlaatkleppen inslijten. Deze zullen op hun beurt de nokkenas weer beschadigen, wat resulteert in metaalslijpsel in de olie, vermogensverlies en een dure reparatie. Symptomen zijn tikkende onregelmatige geluiden uit de bovenkant van de motor. Bij aanschaf is het eigenlijk aan te raden om de nokkenassen en klepbekers te inspecteren, maar dit is een tijdrovende operatie en het wordt dus vaak overgeslagen. Een andere reden voor het tikken en uiteindelijk sneller verslijten van de nokkenassen en bekers is het verkeerd stellen van de klepspeling. In het werkplaatshandboek staat ten onrechte een klepspeling van 0.310-0.345mm genoemd. De consensus is dat dit eigenlijk 0.22-0.25mm moet zijn, net als bij alle andere 12 kleps V6 motoren van Alfa Romeo.

De distributieriem dient elke 5 jaar of bij 120.000 km of elke 80.000 km daarna te worden vervangen en de riemspanner dient te worden gereviseerd of te worden vervangen. Dit zijn officiele Alfa Romeo intervallen, er wordt vaak elke 60.000 km voor de distributieriem aangehouden. Omdat het reviseren of vervangen van de riemspanner prijzig is, wordt dit vaak achterwege gelaten. Het resultaat is een riemspanner die olie lekt wat de levensduur van de distributieriem ernstig bekort. De multiriemen die de dynamo, stuurbekrachtiging, waterpomp en optioneel de airconditioning bedienen moeten elke 2 jaar of 40.000 km worden vervangen.

De waterpomp van de V6 is ook iets wat aandacht behoeft, de standaard pomp heeft een kunststof impellor en deze willen nog wel eens loslaten van de aandrijfas. Dit zorgt voor een oververhitte motor en indien het niet op tijd herkend wordt, kan de motor zwaar beschadigd raken. De oplossing is om een waterpomp van de 916 spider 3.0 12V te plaatsen, deze hebben wel een metalen impellor. Er wordt vaak een nieuwe waterpomp geplaatst bij het vervangen van de distributieriem. Dit omdat het arbeidsloon om deze handeling uit te voeren een behoorlijk deel van de vervanging omhelst en het slechts 20-30 minuten extra kost om tijdens deze operatie ook de waterpomp te vervangen.

Indien de V6 enige tijd stil heeft gestaan of de olie niet op tijd is vervangen, zijn de lagers van de krukas en de drijfstangen in gevaar. Indien de olie te vuil of te dun wordt, willen deze lagers, zeker als de motor al de nodige kilometers ervaring heeft, nog wel eens kapot gaan. Het resultaat is een beschadigde krukas en is een hele dure motorrevisie noodzakelijk. Symptomen waar voor opgepast moet worden zijn onder meer een lage oliedruk bij warme motor en weinig toeren. Deze geven aan dat de lagers al redelijk ver versleten zijn, of er zit te dunne olie in de motor. Indien het fout gaat, zal de oliedruk verder dalen, de temperatuur van de olie en de motor snel stijgen en er zullen bonkende, kloppende en op den duur ratelende geluiden onder uit de motor komen. Ook zijn geluiden die klinken als krijtjes op schoolborden mogelijk. Samen met versleten nokkenassen en klepbekers is dit probleem verantwoordelijk voor bijna alle defecte V6 motorblokken..

Bij aankoop dient men op te passen met gierende geluiden uit de versnellingsbak, de prise-as-lager wil wel eens slijten wat gieren in de lagere versnellingen oplevert. Als dit op tijd herkend wordt is de reparatie nog te overzien, maar een versnellingsbakrevisie is al vrij snel de enige oplossing als er mee wordt doorgereden.

Het flexibele deel van de uitlaat is vaak gescheurd, deze delen zijn wel te vinden, maar de prijs is niet kinderachtig, het is dus aan te raden bij aankoop dit deel te inspecteren en vervanging in de aanschafprijs mee te nemen indien het niet in nieuwstaat is.

Verder zijn voor de V6 uiteraard de standaard aandachtspunten die voor elke 155 van toepassing.

©2009-2010 Alfa 155 Club.

AdaptiveThemes