Skip to content
Wednesday 12 December 2018 Van en voor eigenaars en liefhebbers van de Alfa 155. Opgericht 4 juni 2009.contact

Historie Alfa 155

juni 4, 2009 by Anoniem

United Kingdom  België / Belgique  Danmark  Deutschland  España  France  Ελλάδα  Ireland  Italia  日本  Nederland  Norge  Österreich  Portugal  Schweiz / Suisse / Svizzera  Suomi  Sverige

155. Uno stile che nasce dall'istinto.

In het midden van de jaren tachtig wordt het duidelijk dat Alfa Romeo niet langer zelfstandig kon voortbestaan. De verkoopaantallen zijn te laag voor een gezonde bedrijfsvoering. Daarnaast zijn de bestaande modellen afgeleid van ontwerpen, die al decennia bestaan. Bovendien is budget voor nieuwe concepten niet in voldoende mate aanwezig.

Twee mogelijke overnamekandidaten dienen zich aan: FIAT en Ford. Terwijl Alfa nog gesprekken voerde met Ford, houdt de directie van FIAT er al rekening mee, dat FIAT uiteindelijk Alfa Romeo zal overnemen.

Op dat moment is de Alfa Romeo 75 net in productie genomen. Weliswaar als nieuwe auto gepresenteerd, maar onderhuids grotendeels gelijk aan de Giulietta. Met de toenmalige gemiddelde ontwikkelingstijd in ogenschouw genomen, besluit de directie van FIAT om al aan een opvolger van de 75 te gaan nadenken.

Voor de ontwikkeling van de opvolger klopt FIAT aan bij het onafhankelijke designhuis IDEA (Institute of DEvelopment in Automotive engineering). Hoewel een betrekkelijk onbekende naam, toch geen verrassende keus: IDEA heeft zojuist voor FIAT de FIAT Tipo, FIAT Tempra en de Lancia Dedra ontwikkeld. Op dat moment zijn bij IDEA onder andere Walter De Silva, Franco Mantegazza en Ercole Spada werkzaam.

In dienst van Zagato had Ercole Spada klassiekers als de Aston Martin DB4 Zagato en de Alfa Romeo Junior Zagato op zijn naam staan. Wie is er dan beter geschikt om de historie van Alfa Romeo te laten terugkomen in een nieuw ontwerp in opdracht van FIAT? De eerste designstudies en ontwerpschetsen zijn dan ook gauw gemaakt.

Eind 1986 komt Alfa Romeo inderdaad onder de vlag van het grote FIAT. Hierop worden de ontwerpen snel concreet voor "tipo 167", de opvolger van de Alfa 75. Tegelijkertijd maakt Walter de Silva de overstap van IDEA naar Centro Stile, de officiële ontwerpafdeling van Alfa Romeo. Tipo 167 wordt vervolgens omgezet in model "155". Een willekeurig nummer waarmee het nieuwe model wel duidelijk onder de 164 wordt geplaatst.

Aandrijving

De grootste horde die genomen moet worden, is om de technici van Alfa Romeo te overtuigen dat er voor het voorwielaangedreven platform van FIAT/LANCIA zal worden gekozen. Ontwikkeling van een nieuw, achterwielaangedreven platform, is te duur.

Om evengoed het sportieve karakter van Alfa Romeo te behouden, wordt ervoor gekozen om de bekende Alfa Romeo motoren te gaan gebruiken. De beroemde Alfa Romeo V6 wordt in de vorm van 2,5 liter aangepast voor voorwielaandrijving. Ook de 2.0 TwinSpark uit de 75 wordt gemodificeerd en vond zijn plek in het vooronder van de 155. Als instapmodel is er een tot 1.8 liter gereduceerde Twin Spark motor leverbaar.

De Alfa Romeo 164 is dan ook al vanaf 1988 leverbaar. Ook dit model heeft voorwielaandrijving en deelt het platform met de SAAB 9000, de FIAT Croma en de Lancia Thema. Doordat het onderstel op verschillende punten afwijkt, is de aandrijving van de 155 en de 164 niet zondermeer uitwisselbaar.

Autosport

Tot slot wordt besloten om de 155 in de autosport in te zetten. Zoals in die jaren gebruikelijk wordt er een productieversie gemaakt, rekening houdend met de in de autosport gewenste eigenschappen, een zogenaamd homologatiemodel. De eerste raceklasse waarop Alfa Romeo zich richt, is het Italiaans Toerwagen Kampioenschap (CIVT van Campionato Italiano Velocità Turismo).

In de CIVT zijn turbomotoren en vierwielaandrijving toegestaan, mits er een productieversie is met deze kenmerken waarvan een bepaald aantal zou worden gebouwd. Hiervoor wordt de Q4 in het leven geroepen. De hele aandrijflijn wordt geleend van LANCIA. Lancia had dan al naam gemaakt met de verschillende homologatie versies van de fameuze Delta HF integrale.

Uitgerekend van die auto wordt de krachtbron en aandrijflijn overgenomen. Uiterlijk onderscheidt de Q4 zich ten opzichte van de andere 155's door een diepe grille.

Overige techniek

Zoals al vermeld, deelt de 155 het platform met de Tempra en de Dedra. De voorwielophanging wordt voorzien van MacPherson veerpoten. De achteras is relatief simpel met aan beide zijden een draagarm in lengterichting, wel onafhankelijk van elkaar geveerd en met elkaar verbonden door een stabilisatorstang. De kunststof benzinetank bevind zich ter hoogte van de achteras, onder de kofferruimte.

アルファ155の歴史 @ http://www.alfa155club.eu

©2009-2010 Alfa 155 Club.

AdaptiveThemes