Skip to content
Monday 22 May 2017 Van en voor eigenaars en liefhebbers van de Alfa 155. Opgericht 4 juni 2009.contact

Social media "Alfa 155 Club" / search: "alfa 155"

september 1, 2010 by Anoniem

      

20 Jaar Alfa Romeo 155 in Nederland

maart 18, 2012 by Rudolph

United Kingdom  België / Belgique  Danmark  Deutschland  España  France  Ελλάδα  Ireland  Italia  日本  Nederland  Norge  Österreich  Portugal  Schweiz / Suisse / Svizzera  Suomi  Sverige

De Alfa Romeo 155 arriveerde op 22 maart 1992 bij de dealers in Nederland. Beschikbare modellen: T.Spark 1.8, T.Spark 1.8 L, T.Spark 2.0 en V6, later dat jaar gevolgd door de Q4. Lees verder ...

De oudste
 
De oudste van alle bekende 155's in Nederland: DV-ND-82, een 2.5 V6 SUPER'92.
 
 
Datum eerste toelating en eerste afgifte Nederland: 20-03-1992.
Status kenteken: gedemonteerd (in 2010).
 
アルファロメオ 155 @ www.alfa155club.eu
 
©2012 Alfa 155 C lub.

Alfa Romeo 155 GTA (SE051)

juni 4, 2009 by Rudolph

United Kingdom  België / Belgique  Danmark  Deutschland  España  France  Ελλάδα  Ireland  Italia  日本  Nederland  Norge  Österreich  Portugal  Schweiz / Suisse / Svizzera  Suomi  Sverige


Photo courtesy of Registro storico Alfa 155 Superturismo.
 

References

1. Registro storico Alfa 155 Superturismo.


External links

Registro storico Alfa 155 Superturismo - 155ST's channel on YouTube
Registro storico Alfa 155  Supert urismo - official webpage
 

アルファロメオ 155 GTA @ www.alfa155club.eu

Aankooptips en aandachtspunten

juni 4, 2009 by Martin

United Kingdom  België / Belgique  Danmark  Deutschland  España  France  Ελλάδα  Ireland  Italia  日本  Nederland  Norge  Österreich  Portugal  Schweiz / Suisse / Svizzera  Suomi  Sverige

Waar moet ik opletten bij de aanschaf van een Alfa 155? Wat zijn de zwakke punten? Iemand bekend met de auto en zijn historie? 

Antwoorden op deze vragen en overige aankooptips en aandachtspunten, tref je hier aan.

Mocht je nog vragen hebben over een bepaald onderwerp, dan kun je die op het forum stellen.

Algemeen

De kilometerteller van de 155 is een mechaniek met draaiende rollen. Hierdoor is het erg eenvoudig om de tellerstand aan te passen zonder speciaal gereedschap of specialistische kennis. Ondanks de relatief lage dagwaardes, komt het nog steeds regelmatig voor dat er auto's worden aangeboden, waarvan de kilometerstand aantoonbaar is teruggedraaid. Het loont de moeite om de historie van een auto uit te zoeken, voordat je over gaat tot aanschaf.

Motor

Vanwege de verschillen tussen de verschillende versies motoren, zijn Aankooptips en aandachtspunten in aparte gedeelten beschreven. Hier zullen onderhoudsschema's aan worden toegevoegd.

Versnelling

De versnellingsbak wil nog wel eens moeilijk in z’n 2 gaan bij terugschakelen. Vooral bij een koude motor. Versnellingsbakolie verversen helpt meestal wel. Bij de vroege 155’s kunnen de schakelstangen problemen geven. De hulpkoppelingscilinder kan voor problemen zorgen. Als deze lek raakt, kan er niet meer worden ontkoppeld. Een koppeling die zich zwaar laat bedienen, kan er op duiden dat de drukgroep zijn beste tijd heeft gehad. De kans bestaat dat het druklager door de "vingers" van de diafragma-veer duwt. Uiteindelijk zal de koppeling niet meer willen ontkoppelen. Zo gauw de versnelling moeilijk zijn in te leggen, kan het snel met de drukgroep afgelopen zijn.

Remmen

Vastzittende remmen achter zijn een punt van aandacht bij de 155. Vaak komt dit door de handrem, die bij weinig gebruik blijft hangen.

Andere aandachtspunten: vastgeroeste handremkabel. Deze hangt naar beneden en blijft water in staan. Vastzittende remkrachtverdeler. Verroeste remleidingen.

Stuurinrichting

Leidingen: zowel de harde leidingen als de flexibele slangen van de stuurbekrachtiging kunnen door ouderdom lekkage gaan vertonen.

Stuurwiel: controleer het stuurwiel op slijtage. De lederen uitvoeringen zijn hier gevoelig voor.

Ophanging en wielen

Wat in eerste instantie op piepende geluiden uit de wielophanging lijkt, zouden ook geluiden uit de motorsteunen kunnen zijn. Als ze optreden bij zijdelingse bewegingen (schud eens aan de auto), dan komen de piepende geluiden niet uit de wielophanging maar van de motorsteunen.

Voorwielophanging: dit is een punt van aandacht voor de 155. Check de naafbussen, fusees en lagers van de voorwielophanging. Slijtage aan de ophanging kan opgemerkt worden door abnormale zijwindgevoeligheid en verhoogde spoorgevoeligheid. 

Draagarmen (ook achter): bij het vervangen van de draagarmen van de vooras ook de stabilisator verbindingsstangetjes er rubbers vervangen. Subframe voor en achjter kunnen roesten. Lagers van de McPherson veerpoten aan de vooras.

Air-conditioning

Check speciaal de climate control (wanneer aanwezig) op zijn werking.

Handmatige bediening: Controleer de standen 1 en 2 van de ventilatie. Als een van deze niet werkt, is de weerstand van de ventilator aan vervanging toe. Kachelkraan kan gaan lekken. Hierdoor werkt de kachel niet goed en kun je water op de voetenruimte krijgen.

Interieurfilter: controleer het filter in de paravan. Reinig ook de paravan. Hier kan blad en vuil zich ophopen.

In het geval er een airconditioning is ingebouwd, elk jaar druk laten controleren en elke 3 jaar de filter/droger laten vervangen en de airco van nieuwe smeerolie en drijfgas laten voorzien. Dit lijkt een overbodige actie zolang de airco het doet, maar de pomp slijt aanzienlijk veel sneller als dit niet gedaan wordt en de vervanging van een pomp kost aanzienlijk meer dan een paar keer een beurt laten uitvoeren.

Verlichting

Externe verlichting: stadslampjes kunnen vastsmelten in de koplampen. Indien het lampje voor de remlichten continiue brandt en uitgaat bij het bedienen van het rempedaal, dan is de schakelaar bij het rempedaal defect.

Electrische apparatuur en commando’s

Check alle elektrische functies. Vaak zijn slechte stekkerverbindingen de oorzaak van een storing. Check verlichting, controlelampjes, eventuele elektrische spiegels en metertjes op dashboard, brandstofpomprelais, Alfa display op de middenconsole, haperende elektrische ramen en spiegels.

Relais bij de accubak kunnen inbranden.

Controleer of de achterklep ontgrendelt met behulp van de drukknop in het dashboardkastje. Storingen in de vergrendeling en achterverlichting kunnen ontstaan door kabelbreuk. De bedrading komt in de knel bij het sluiten van de achterklep.

Door vocht in de zekeringskast kunnen vreemde storingen ontstaan.

Ruitenwissers blijven soms in hun beweging hangen. Het matige wissen van de ruitenwissers is bekend.

Bij Alfa 155´s met een Alfa Code horen 2 felrode sleutels, 1 donkerrode sleutel en 2 codekaarten aanwezig te zijn. De donkerrode sleutel en codekaarten zijn noodzakelijk bij storingen aan het startonderbrekerssysteem en voor het bijbestellen van reservesleutels.

Carrosserie en metalen platen

De radiateurbalk (achter de voorbumper) is ook vaak aangetast.

Controleer de bodem van de kofferbak op vocht en roest. Hiervoor dien te kofferbakbekleding verwijdert te worden.

Let op lakschade op de motorkap en de sierlijsten onder de koplampen. Deze sierlijsten zijn eenvoudig te verwijderen om over te spuiten.

De randen van de achterschermen zijn berucht om roest bij alle carrosserie-uitvoeringen. Vaak betekent zichtbare roest, dat er nog veel meer roest aan het binnenscherm zit. Hier kunnen hele gedeelten zijn verdwenen.

 

 

 

 

Check bodem, alle kriksteunen, bevestigingspunten subframe achteras. Bevestigingspunten tank. Bodemplaat net naast de dorpels ter hoogte van de voor portieren.

Afwateringsgaten in bodem. Deze kunnen verstopt zitten door de coating.

 

Gedeelten achter de veerpoten van de vooras. Dit is afkeurpunt voor APK. Kokers waar de voorbumper aan hangt, net voor de voorwielen, achter de kunststof binnenschermen. Er kan lekkage optreden achter de lijstjes van de C-stijl.

Bij het de- en monteren van deze lijstjes kunnen de draadeinden afknappen. Voorzichtigheid is geboden. Lekkage kan ook voor water in de reservewielbak zorgen. Deze kan daardoor gaan roesten. Haal het thuisbrengertje er uit om de bak te controleren.

 

Beweegbare delen en ruiten

De deurrubbers kunnen uitdrogen en scheuren.

In het achterportier kunnen de lijsten die het kleine ruitje opsluiten roesten. De horizontale ruitrubbers van de portieren kunnen gaan bobbelen door inwendige roest. Controleer bij de voorruit ook de dakrand. Dit is ook een bekend punt voor roestvorming. Dit komt door hard geworden rubber.

Deurgrepen aan de buitenzijde willen na verloop van tijd gaan scheuren. Vooral het bestuurdersportier heeft hier vaak last van door intensief gebruik. Het portier wil steeds moeilijker open.

Interne inrichting

De vloerbedekking wil ter hoogte van het koppelingspedaal vaak doorslijten. De voet schuurt langs het horizontale gedeelte bij het bedienen van de koppeling.

De middentunnel kan zijn beschadigd in het passagiersgedeelte. Achterpassagiers schoppen hier makkelijk tegen aan, waardoor er stukjes uitbrokkelen.

De rugleuning van de bestuurdersstoel kan speling vertonen. In de stoel is dan iets afgebroken. Een oplossing hiervoor is vastlassen. Dit heeft wel tot gevolg dat de verstelmogelijkheid niet meer werkt. Deurgrepen aan de binnenzijde kunnen breken of afbrokkelen door uitdroging.

Veel gevraagde opties zijn airco, elektrische bedienbare ramen achter en zonnegordijnen in de hoedenplank. Andere geliefde opties zijn lederen bekleding en Recaro stoelen.

Stoelen

De stoel en achterbank bekleding kunnen scheuren vertonen. Vooral bij de standaarduitvoering treedt dit op in het vinyl.

Externe accessoires

Achterkijkspiegels: randen buitenspiegels kunnen aangetast zijn. Kijk ook naar het portier waar de driehoek van de spiegel tegenaan komt. De lak slijt hier vaak door, wat leidt tot roest.

アルファロメオ 155 @ http://www.alfa155club.eu 

©2009 Alfa 155 Club.
AdaptiveThemes